no_cache داروی گیاهی کارگاه تولید و بسته بندی | مديريت موفقيت

داروی گیاهی کارگاه تولید و بسته بندی

راهنما 09903337056

داروی گیاهی - کارآفرینی ، گارگاه تولید

در سالهای اخیر استقبال مردم از گیاهان دارویی بیشتر شده است و یکی از دلایل این است که این گیاهان پایه طبیعی دارند. به همین جهت در تمام دنیا و نیز ایران استفاده از گیاهان دارویی بصورت جایگزین و یا در کنار داروهای شیمیایی بسیار مورد استقبال و رو به رشد میباشد .  فرد تولید کننده گیاهان دارویی براستی نیاز به نگرانی در مورد فروش محصول را ندارد چون این گیاهان نیاز مردم میباشند. گیاهان دارویی بهداشتی و با کیفیت خوب براحتی در فروشگاه های بزرگ و نیز عطاری ها و حتی داروخانه ها  قابل عرضه میباشند و در شهر های کوچک میتوان داروهای گیاهی را در فروشگاه های مواد غذایی ارائه نمود .

با سرمایه ای حدود 50 میلیون تومان میتوانید در یک کارگاه کوچک تولید گیاهان دارویی را آغاز کنید و با درآمدی ماهیانه یک میلیون تومان راهی بزرگ و آینده دار را شروع کرده و رفته رفته آن را گسترش دهید. بخشی از سرمایه برای خرید دستگاه تی بگ و بخشی برای یک دستگاه خورد کردن گیاهان دارویی و نیز حدود 10 میلیون از این سرمایه میتواند به عنوان سرمایه در گردش استفاده شود.

تهیه گیاه اولیه در استانی که کارگاه تولیدی قرار دارد بصرفه تر میباشد. البته گاهی برخی از گیاهان در مناطقی خاص نقش کلیدی ایفا میکنند ، مانند گیاه آویشن که بیشتر در جنوب ایران ، بندر عباس ، فارس ، و حتی سیستان و بلوچستان بوفور یافت میگردد. بهتر است برای خرید به بازار ها و یا سایر منابع اصلی مانند  خود  روستاییان بروید و بعد از دریافت گیاهان به بوجاری و تمیز کردن آنها بپردازید و در نهایت داخل بسته های پلاستیکی نموده و عرضه کالا. لازم به ذکر نیست که تحصیل در رشته های شناخت گیاهان دارویی و یا تجربه در این زمینه کمک شایانی در پیشرفت تولید خواهد داشت.

برای شروع این کار فرد باید یا خود داروساز باشد و یا دست کم با یک دارو ساز همکاری داشته باشد. در بخش هایی از تولید باید کنترل میکروبی گیاهان انجام گیرد تا از آلوده نبودن آنها اطمینان حاصل گردد. در مجموع در مراحل مجوز نیاز به سری آزمایش های فیزیکی و شیمیایی و میکروبی بر روی گیاهان میباشد که میتوانید یا آنها را در آزمایشگاه کارگاه خود انجام دهید و یا بصورت برونسپاری این آزمایش ها را به سایر آزمایشگاه ها بسپارید.

فضای بهداشتی و تمیز کارگاه میتواند در گرفتن مجوز از وزارت بهداشت بسیار کمک کند. مجوز بهره برداری از سازمان صنایع و معادن و مجوز تولید از سازمان غذا و دارو نیز با رعایت برخی اصول مرتبط بسادگی قابل اخذ میباشند.  برای  هر گونه گیاه دارویی باید مجوز آن گیاه اخذ شده باشد.

محل تهیه مواد اولیه استانهای حاشیه زاگرس و البرز ، مراتع حاوی گیاهان دارویی ، استان های یزد، فم، هرمزگان، و سیستان و بلوچستان

شرایط صدور مجوز: سند و یا اجاره نامه فضای تولید ، تجهزات مورد نیاز ، مدارک داروسازی ، داشتن آزمایشگاه .

صادر کننده مجوز : سازمان صنایع و معادن و سازمان غذا ودارو در استانها

توصیه ویژه : استفاده از گیاهان مرغوب ، مراجعه به مراتع جدید و تهیه گیاه تازه ، بازاریابی حضوری و مجازی، بسته بندی مطلوب محصولات