no_cache مقاله های مرتبط با جلبک سبز آبی اسپیرولینا | مديريت موفقيت

مقاله های مرتبط با جلبک سبز آبی اسپیرولینا

مقاله کاربردی آزمایشگاهی اسپیرولینا

راهنما 09903337056

در این زیرمجموعه از سایت مدیریت آسان سعی شده مقالات تحقیقاتی و یرخی عمومی مرتبط با جلک ها و بخصوص اسپیرولینا تهیه و گردآوری و به شما عزیزان ارائه نماییم . جلبک های سبزآبی یا همان سیانوباکتری ها به گروهی هستند که کاربردهای فراوانی در جهان یافته اند مانند پروتئین تک یاخته که اصطلاحا به پروتئین موجود و قابل استفاده در این باصطلاح میکروارگانیسم ها گفته میشود و نیز در مقایس وسیع کشت و برداشت شده برای مصارف غذایی و دارویی انسان و نیز خوراک دام ، طیور و آبزیان کاربرد بسیار مناسب و مقرون بصرفه دارد .

پرورش و کشت جلبک ها در مقیاس وسیع به اوایل دهه 1950 بر میگرددو نیز در سالهای اخیر کارشناسان و محققین برخی کشورها در زمینه تولید و نحوه مصرف جلبکها گامهای مفید و پیروزمندانه ای برداشته اند و در زمینه های غذای حیوانات ، بهبود شرایط خاک و کود زیستی و البته غذای آبزیان کار و بهره وری را آغاز کرده اند . شاید جالب باشد بدانید حتی در زمینه تصویه گندابها و فاضلابهای شهری و کارخانه ای نیز جلبکهایی مانند اسپیرولینا بسادگی میتوانند سلامت محیط زیست را تامین نموده و مواد آلوده را جذب و تبدیل به موادی مفید برای طبیعت نماید .

آنالیز اسپیرولینا نشان میدهد بعنوان تغذیه انسان ، دام و سایر حیوانات بسیار مغذی میباشد و بخاطر وجود پروتئین فراوان و بتا کاروتن و اسید گامالینولنیک باعث جلوگیری سوء تغذیه در مناطق محروم نیز میگردد . پروتئین کامل آن حاوی هشت اسید آمینه ضروری و البته با نسبت بسیار خوب میباشد . البته ترکیب سلولی اسپیرولینا در شرایط رشد و درصد خاکستر و گونه های مختلف فرق میکند و آن عمدتا در مقدار پروتئین تولیدی آنها بین محدوده 50-70 درصد متفاوت میباشد . گستره طیف اسیدهای آمینه در اسپیرولینا همانند سایر میکروارگانیسم ها بوده و نیز ناگفته نماند در برخی موارد مانند نسبت پروتئین استاندارد مثلا شیر و تخم مرغ از جنبه متیونین ، سيستئين و ليزين حاوی مقادیر کمتری میباشد . در مجموع گرچه اسپیرولینا در نسبت پروتئین استاندارد مانند گوشت و شیر در رده پایین تری قرار دارد اما نسبت به تمام پروتئین های گیاهی دارای ارزش بسیار بالاتر و نیز در مجموع قابل جذب و بسیار مناسب میباشد .

مطالعه و توصعه کشت و پرورش اسپیرولینا در کشور ما نیز مانند کشورهای پیشروفته جهان میتواند به تولید انبوه و یا تولید جزیره ای یعنی تولید های کوچک در بسیاری نقاط انجامیده و با مصرف و نیز تبدیل و فرآوری آنرا قابل استفاده در سایر بخش ها مانند داروسازی ، علوم کشاورزی و البته دام و طیور و نیز آبزیان سازد و این گامیست نه چندان کوچک در راه شکوفایی اقتصادی کشور عزیزمان .

اگر مایل به کشت اسپیرولینا به روش ساده و در محیط خانگی هستید میتوانید با خرید این کتابچه به فنون و رموز عملی این کار نیز دست یابید ، ذخیره اولیه را کشت کنید تا حدود یکی دو لیتر حجم و رنگ سبز پررنگ درآید و در مرحله بعد آن را به محیطی مانند آکواریوم انقال دهید و با افزودن آب مناسب و غذای جلبک آکواریم را پر از اسپیرولینا کنید و هر چند روز تا ماه ها میتوانید حدود یک سوم آن را از فیلتر ابریشمی عبور داده و برداشت کنید .



شیلات هرمزگان حمایت تولید جلبک وام دانش فنی

مقاله حمایت شیلات از تولید جلبک دریایی در هرمزگان .. تحقیقات و کشت آزمایشی استعداد محیط منطقه را در تولید جلبک دریایی بخصوص نوع گراسیلاریا لانگیسما را نشان داده است .. اعطای اطلاعات فنی کارشناسی بصورت رایگان و معرفی جهت وام ارزان قیمت .. .. این مقاله خودش یک اتفاق فوق العاده بوده که چطور برخی دست اندرکاران برای حمایت ...ادامه مطلب

تولید داخلی واقعا وارد مرحله عمل میشوند . در شهریور ماه 1392 معاونت وقت آبزی پروری شیلات هرمزگان اعلام نمود با توجه به وجود شراطی مناسب کشت و پرورش جلبکهای دریایی در آبهای استان آماده هرگونه همکاری و ارائه اطلاعات به سرمایه گذاران عزیز میباشد . حمایت شامل آموزش و یا اعطای دانش فنی و نیز کارشناسی بصورت رایگان و نیز معرفی آنها جهت تسهیلات مناسب و ارزان به بانکها بوده است . ایشان افزودند بررسی های اولیه و کشت آزمایشی در کانال آب پرورش میگو در روستای تیاب میناب نشان داده است که محیط منطقه استعداد خیلی خوبی در پرورش جلبک بخضوض نوع گراسیلاریا لانگیسما داراست . ایشان افزودند با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی و نیاز اولیت مناسب صادرات میتوان نتیچه گرفت تولید و صادرات جلبک از گزینه های مناسب میباشد . مهندس کرمی زمان مناسب برای کشت و برداشت جلبک را در آن منطقه بین نیمه دوم آبان ماه تا نیمه فروردین ماه یعنی یک بازه زمانی 4 ماهی عنوان نمودند ، بعبارتی با هر دوره پرورش به میانگین 45 روز میتوان چهار دوره پرورش را در این بازه زمانی به انجام رسانید . گفتنی است از هر 4 کیلوگرم جلبک تر میتوان یک کیلو گرم خشک و از هر 10 کیلو گرم جلبک خشک یک کیلو گرم آگار بدست آورد ، آگار ژلوز نوعی پلی ساکارید میباشد که در آب گرم به نسبت یک تا دو درصد به ژلاتین تبدیل میشود   در صنعت مواد غذایی، کنسرو سازی ، بهداشتی ، تحقیقاتی ، نساجی ،‌ داروسازی ، آرایشی و بسیاری دیگر خواهان فراوان دارد . البته محصولات میکرو ارگانیسم ها به آگار ختم نمیشود و سر از گستره عجیبی از تغذیه و دارو گرفته تا لباس و روپوشدار کردن کاغذ و تا به هر کجا شما خیالتان یاری کند امروزه در کشورهای پیشرو این صنعت هانند ژاپن ایتالیا و هند گسترده است . از هر هکتار مزرعه یا همان کانال پرورش میتوان بیست تن جلبک تر دریایی در یک دوره 45 روزه بدست آورد . در سطح جهای از جلبکها برای تغذیه و علوفه دام ، ماکیان و آبزیان استفاده حرفه ای میشود و آن در بهترین شکل مورد استفاده صنایع غذایی و دارویی و بهداشتی نیز میباشد . جلبک ها بطور مستقیم و یا غیر مستقیم در تغذیه انسان و تولید مواد شیمیایی کاربرد فراوان دارند بصورتی که بخش عمده ای از درآمد حاصل از بیوتکنولوژی دریایی به همین جلبکها مختص شده است . جلبکها حاوی مقادیر مناسبی از پروتئین ها اسید های آمینه و اسید های چرب ضروری و نیز پلی ساکارید ها و مونو ساکارید ها و حتی مقادیر مناسبی از ویتامینها و مواد معدنی میباشند . توصیه میشود برای شروع و کارآفرینی کسب و کار پرورش جلبک اسپیرولینا بصورت کوچک و گام بگام پیش بروید تا هم شما با تکنیکهای ساده ولی مهم کار آشنا شوید و هم بقول کارشناسان این جلبک رفته رفته با محیط خو بگیرد تا بتواند خوب رشد و تکثیر شود . میتوانید با خرید و دانلود کتابچه راهنمای کامل کشت و تولید اسپیرولینا در محیط خانگی با رمزو راز عملی کار آشنا شوید .

مقاله سال 1367 اسپیرولینا قدیمی

مقاله تحقیق اسپیرولینا در سال 1967 توسط محققین شهید بهشتی با الهام از کشورهای موفقی مانند هند ایتالیا اندونزی که در بخش تغذیه برای دام و طیور موفقیت بدست آورده بودند .. .. وقتی این مقاله رو خوندم خیلی خوشحال شدم که متخصصین خودمان هم در سال 1367 بچه های فنی مهندسی شهید بهشتی یه همچین تحقیق گزارش گونه ای ...ادامه مطلب

رو در آن زمان روی اسپیرولینا ارائه کرده بودند . در واقع اسپیرولینا توسط اروپایی ها و آمریکایی ها ابتدا بروی مناطق محروم آفریقا و هند بمدت چند دهه تست شد و بعد که نتایج بسیار عالی گزارش شد خود آنها هم شروع به مصرف آن نموده اند ، خلاصه ای از مقاله رو در ادامه میخوانید : امکان کشت جلبک اسپیرولینای سبز آبی بر روی محیط کشت فاضلاب خانگی بمنظور استفاده از ماده غذایی تولید شده از اسپیرولینا برای مکملهای غذایی ماهی و ماکیان در داخل کشور با توجه به تجربیات مراکز تحقیقاتی خارجی انجام شده است ، کشورهایی که در آن زمان موفق بوده اند مانند مکزیک شیلی هند ایتالیا تایلند و سایر کشورها با استفاده از آب فاضلاب خانگی و آب غنی شده دریا به کشت و برداشت  گونه های جلبک S.maxima و S.Platensis پرداخته بودند . همه چیز بر پایه خوشبینی و انجام کار پیش میرفت . در این مقاله آورده شده بود که در آن زمان مصرف غذایی اسپیرولینا تنها در آفریقا انجام میشده و در سایر کشورها بعنوان جایگزین مناسبی برای ذرت و علف و امثال آن برای طیور و ماهی سود میبردند و آن نیز فرضا در مورد مثال ذرت میتوانست وابستگی وارداتی به حدود یک میلیون تن در سال ذرت را از میان بر دارد و صنعت مرغذاری را دگرگون سازد . در ادامه آورده شده بر خلاف برخی گونه جلبک ها که ممکن است تولیدسم برای انسان و حیوان کنند اسپیرولینا نه تنها هیچ گونه ضرری دارد بلکه برای مصارف انسانی بخاطر کیفیت بالای غذایی آن بسیار مفید میباشد . گونه های مختلف اسپیرولینا در آبگیرهای ایران آن زمان گزارش شده ، مرداب امیر کلایه و دریاچه نیرو اردبیل ، مرداب انزلی و مناطق دیگر . تولید اسپیرولینا در شرایط آزمایشگاهی و نیز نیمه گسترده توسط فتوبای ریکتور های آنروز در مناطقی از تهران و نیز اصفهان و نیز برخی مناطق دیگر مانند حوالی دریاچه ارومیه و خطوط ساحلی جنوب آزمایش گشته و برداشت 9 ماه در سال بخوبی قابل پیشبینی بوده است . در ادامه آورده شده که با توجه به برای مثال برداشت 6 تن سویا در سال روی یک هکتار زمین و در مقابل 50 تن اسپیرولینا و آنهم حتی بر روی زمین های غیر مستعد کشاورزی میتوان رویکرد اقتصادی مناسبی اتخاذ نمود بطوری که گذشته از کاهش وابستگی وارداتی نیروی جوان با تمهیداتی مشغول به تولید شده گذشته از تغذیه مناسب محیط زییستی عاری از آلودگی ها داشته باشیم . برای آموزش قدم بقدم و روش عملی کشت و تولید اسپیرولینا میتوانید از ججم کم و در محیط خانگی جتی در یک آکوایوم شروع کنید ، با خرید کتابچه راهنما میتوانید نیازها و اطلاعت مورد نیاز را بدست آورید مانند جریان مناسب آب ، زمان و نجوه آسان برداشت محصول و بسیاری دیگر .