no_cache افسردگی من بخاطر چیست ؟ | مديريت موفقيت

افسردگی من بخاطر چیست ؟

راهنما 09903337056

آیا افسردگی ما بخاطر چیست - دکتر محمود معظمی

در بسیاری از سمینار ها یا حتی دیدار های آشنایان این جمله از من بسیار پرسیده میشود که آقای معظمی چرا من افسرده ام  یا چرا من تنبل شده ام و یا چرا فرزند من تنبل شده و انرژی ندارد ؟ در پاسخ باید بگویم تا آنجا که خاطرم هست ما موضوع دقیقی به عنوان بی حالی و یا تنبلی و نظایر آن نداریم در واقع اینها را به عنوان بی انگیزگی میشناسیم .

در طی قرون اعصار فیزیولوژی بدن ما اسنانها آموخته که مراقب مصرف منابع باشد و یکی از این منابع در بدن ما انرژی است . از طرفی دیگر بخاطر قانون self interest یعنی در نظر گرفتن منافع خود شخص فرد بطور ناخودآگاه از خود سوال میپرسد چرا باید این کار را انجام دهم ؟ چرا باید شب زود بخوابم ؟ چرا باید دندانهارا مسواک بزنم ؟ البته بسیاری مواقع بخاطر باید ها و ترس ها از اطرافیان و جامعه یک چرایی اجباری برای کار یافته و آن را انجام میدهد .

اگر انسان خودش چرای واقعی انجام کاری و موضوعی را بیابد آنگاه با شور و شوق به انجام کارها میپردازد . خانواده ها ، افراد و یا سازمان هایی که این چرایی را پیدا کرده اند دیگر نیروی مقاوت و بازدارنده ندارند و با قدرت حرکت میکنند . پس اگر مشاهده میکنیم بردادر ، فرزند ، یا همکار ما مثلا صبح زود بر نمی خیزد به جای آنکه بگوییم تو تنبلی ، تو عرضه نداری با خود بیاندیشیم چه کنیم تا در او انگیزه ای ایجاد کنیم که مثلا صبح زود برخیزد ، یا این کار ها را پر انرژی پیگیری کند . در واقع از طریق انگیزه به بدن و  مغز فرد اطلاع میدهیم که تحمل خستگی و یا سختی ها برای چه هدفی خواهد بود .

یکی از نکاتی که در شما میتواند ایجاد انگیزه و شوق و توان  نماید هدف است .

خاطره ای از استادم برایتان میگویم . ایشان جزو سازمان صلح جهانی بودند و روزی رییس سازمان صلح جهانی با استاد تماس میگیرد که من باید شما را ملاقات کنم و صحبت کنیم . استاد به یاد می آورد که آن رییس سازمان متاسفانه دچار بیماری لاعلاجی شده بوده و بزودی از دنیا خواهند رفت . در روز ملاقات آن رییس سازمان صلح جهانی بسیار با اشتیاق و انرژی اهداف آینده و راه کارها و وظایف افراد را بیان میکرد . در این میان استاد پنداشت که پس خبر بیماری ایشان صحیح نبوده که اینطور با امید و اشتیاق برای آینده صلح جهان برنامه ریزی میکنند  و میگوید خوشحالم که خبر بیماری و مرگ زودرس شما اشتباه بوده ! رییس سازمان صلح میگوید نه خبر اشتباه نبوده و درست بوده و چون من وقت زیادی در این دنیا ندارم مایلم بسرعت برنامه ها را بررسی و اجرایی کنم !

وقتی شما هدف داشته باشید مرگ هم  نمیتواند باعث شود که شما اکنون کار نکنید چه برسد به تنبلی و یا افسردگی .

خانم یا آقایی که فکر میکنی افسرده ای ، دخترم و پسرم اگر فکر میکنید افسرده اید در تقریبا تمام موارد با تفکر و  یافتن هدف برای زندگی ، حال و روز شما دگرگون میشود و افسردگی میرود . هدف برای آینده خودتان ، هدف برای پاک نگهداشتن محیط زیست و منابع آن برای آیندگان .. چه ما بخواهیم و یا نخواهیم در مسیر زندگی سختی ها و ترس های بسیاری خواهد بود و چه چیزی میتواند به ما کمک کند از این مشکلات عبور کنیم ؟ هدف و عشق به هدف . هدف شما را بسیار نیرومند میکند .

نکته ظریف در هدف گذاری این است که هدف به ما شور و اشتیاق بدهد تا در طول مسیر رسیدن به هدف نیز از زندگی لذت ببریم و نه اینکه تنها منتظر رسیدن به هدف باشیم . براستی هدف میتواند نحوه برخورد و زندگی و نگرش شما را دگرگون کند . مثلا هدف شما لازم دارد که به کلاس خاصی بروید و با افراد جدیدی آشنا شوید ، هدف شما لازم دارد که با یک یا چند نفر صحبت کنید آنها را متقاعد کنید یا از آنها خواهش کنید تا موضوعی انجام شود ، یعنی این عشق به هدف شما را به حرکت و زندگی کردن و تعامل وا میدارد .

البته بیاد داشته باشید بخاطر مسائل مختلف سنی ، محیطی یا قوانین جدید و بسیاری دیگر شما میتوانید اهداف خود را در طول مسیر اصلاح و حتی گاهی تغییر دهید . خوب است اهداف طوری انتخاب شوند مثلا بین 3 تا 5 سال قابل رسیدن باشند . اهداف یک روزه و یک ماهه انرژی چندانی در ما تولید نمیکنند . هدف خود را بنویسید یا شکل آن ها را بکشید ، حتی به دیوار آویزان کنید و دایم آنها را با اشتیاق مرور کنید . به دیگران هم اینها را آموزش دهید . وقتی میبینید همسر یا فرزند شما بی حوصله است و بهانه گیر شده با او همراهی کنید تا اهداف مناسبی بیابد . مثلا خانم ، نظر شما در باره خرید یک ماشین در آینده چیست ؟ یا در مورد تغییر دکوراسیون منزل ... خواهید دید که برق چشمان آنها نشانگر امید به هدف جدید خواهد بود و همینکه واقعا فکر و جسم و برنامه آنها درگیر هدف جدید شود دیگر جایی برای افسردگی و اضطراب باقی نمی ماند .

عزیزان هدف برای قشر خاصی نیست . در هر سنی و شرایطی اهداف خود را مرور و بازسازی کنید . آیا پس از بازنشستگی چه اهدافی داشته باشم ، آیا پس از دبیرستان در طول دانشگاه چه اهدافی داشته باشم ، چه کنیم تا محیط کاری شاداب و پر انرژی ایجاد کنیم و دیگر هر آنچه که شما دوست میدارید .